Wist jij dat 78% van de gasten voorafgaand aan een restaurantbezoek informatie opzoekt over het restaurant? Men bekijkt niet alleen jouw website maar checkt ook jouw social media. Een unieke kans om jouw doelgroep te bereiken.

Handige social media tips voor de horecaondernemer

Je bent druk met je horecazaak en dan moet je ook nog social media bijhouden. Het lijkt misschien een hele opgave, maar met wat handige tips ben je eigenlijk zo op weg. Je moet namelijk niet te moeilijk denken. Laat de passie die je voor je horecazaak hebt zien in de content die je op social media plaatst.

Tip 1:  Bepaal jouw doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Bekijk welke gasten bij jouw komen en welke gasten jij wilt dat er komen en wat hun interesses zijn.

Tip 2: Maak een keuze

Naast het onderhouden van een website, moet je ook jouw social media kanalen goed onderhouden. Maak daarom een keuze. Je kunt beter 1 platform goed doen, dan 3 waardeloos. De meest gebruikte kanalen zijn WhatsApp, Facebook en Instagram.

Kok maakt foto van gerecht in de keuken

Tip 3: Houd het dichtbij jezelf

Je weet wie jouw doelgroep is, je hebt jouw social media account aangemaakt. En nu? Denk niet te moeilijk als je berichten gaat posten. Blijf namelijk dichtbij jezelf, deel jouw passie. 

Vertel jouw gasten wat jouw favoriete gerecht, waarom je een eigen zaak bent begonnen of een leuke anekdote. Zorg voor een goede foto, maar ook niet te gestyled. Zo blijft het ‘echt’ en herkenbaar.

Tip 4: Wissel af met content

Er zijn heel veel momenten waar je op kunt inspelen; evenementen, feestdag, seizoen, het weer of jouw medewerkers. Zorg dat je afwisselt en niet alleen foto’s post van jouw gerechten. Laat bijvoorbeeld zien waar je goed kunt parkeren in de buurt of zet een medewerker in het zonnetje. 

Denk ook aan interactie; laat jouw gasten stemmen voor een nieuw gerecht op de kaart of raden wat het ingrediënt is in een gerecht.

Horecamedewerker maakt een selfie
Iemand maakt foto van gerecht in restaurant

Tip 5: Kracht van herhaling

Herhalen, herhalen, herhalen. Niet letterlijk jouw post opnieuw plaatsen, maar laat bepaalde elementen terug komen zodat jouw gast het herkent. Zorg dat je consequent post, 2 á 3 keer per week. 

Laat bijvoorbeeld iedere maand een medewerker aan het woord over zijn favoriete gerecht op de kaart of vertel iedere maand iets over een seizoen product dat je gebruikt in gerechten.

Wat vooral belangrijk is, is dat je gewoon begint. Vraag eventueel jouw medewerkers die handig is met social media om je te helpen. Dit zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën.

Lees meer verhalen