Nederlands houden steeds meer rekening met duurzaam en verantwoord ondernemen in hun keuze voor een restaurant. De vraag naar lokale producten en gezonde opties groeit. Bovendien zijn ze best bereid om hier extra voor te betalen. Zo kun jij meer waarde generen met jouw duurzame keuzes. 

Maar hoe communiceer jouw duurzaamheidsbeleid naar jouw gasten? We geven je 3 tips.

Broodjes braadworst in een schaal met dipsaus

1.      Transparantie over de herkomst

Gasten hechten waarde aan regionale seizoensproducten. Pas je menukaart aan op het seizoen. Laat weten waar jouw producten vandaag komen door dit te benoemen op jouw menukaart. Dit kan door een korte omschrijving bij het gerecht of het toevoegen van achtergrondverhalen over de boer of teler. Transparantie wordt gewaardeerd!

2.      Vertel het verhaal

Zoals hierboven aangegeven is het belangrijk om de verhalen achter je producten te vertellen. Dit doe je niet alleen door dit vermelden op je menukaart of website, maar juist ook door jouw personeel. Zij kunnen jouw gasten wijzen op duurzame keuzes, zoals het aanbieden van een doggy bag aan om voedselverspilling te verminderen. 

Neem ze mee in jouw duurzaamheidsbeleid en betrek ze erbij. Dan wordt het ook hun verhaal en krijgen ze meer feeling met de gerechten op de kaart.

Boer in weiland met koeien
Twee vrouwen eten hamburger en spareribs in restaurant

3.      Maak gebruik van social media

Social media is het perfect platform om meer te vertellen over de verhalen achter de gerechten. Maar denk ook aan andere duurzame keuzes, zoals hoe je omgaat met voedselverspilling en recycling. 

Maak zichtbaar waar je mee bezig bent en waar je voor staat. Let wel op: doe wat je zeg en zeg wat je doet. Jouw gasten willen wel een eerlijk en transparant verhaal dat klopt.

Het belangrijkste is dat je vertelt wat je doet op het gebied van duurzaamheid. Geef aan waar je voor staat en wat je doet. Dit kun je o.a. doen door het gebruik van een keurmerk (Beter Leven, Bio of Fairtrade) of certificering. Je zult zien dat gasten oprecht geïnteresseerd zijn naar jouw duurzame verhaal.

Meer over duurzaam ondernemen?