Generatie Z zijn de jongeren van nu, geboren tussen 1996 en 2012. Gemak en genieten staat voor deze doelgroep centraal. Deze generatie ziet eten namelijk als een sociale gebeurtenis die samen met vrienden wordt beleefd. 

Het is als horecaondernemer interessant om in te spelen op hun behoeften, want Gen Z eet vaker buiten de deur en besteed een groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan dan Millennials. Hieronder vind je een aantal praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Jongeren gebruiken mobiel in restaurant

Digitalisering in de horeca

Voordat Gen Z jouw restaurant binnen stapt zijn ze jou al helemaal digitaal nagegaan. Wat zijn de online ratings? Welke reviews geven andere gasten? Voor Gen Z zijn de digitale en fysieke wereld helemaal verweven met elkaar. Ze delen dan ook alle activiteiten en bezigheden, dus wat ze eten, waar en met wie? 

Het is belangrijk dat je digitaal actief en zichtbaar bent op de socials. Check of jouw website goed werkt op een mobiel en je online kunt reserveren. Je kunt digitalisering ook toepassen door een online menukaart via een QR-code, waarbij je ook een bestelling kunt plaatsen en betalen. Zij hebben er geen probleem mee om dit online te regelen als de service en snelheid goed zijn. 

Duurzame keuze

Bij Generatie Z gaat het niet alleen over welke ingrediënten, maar ook de manier waarop voedsel tot stand is gekomen. Een gerecht vereist een eerlijk verhaal. Duurzaam voedsel mag best wat meer kosten als het verhaal van grond tot mond klopt.

Investeer in duurzame en milieuvriendelijke aanpassingen zoals het serveren van seizoensgerechten, beperken van voedselafval, werken met lokale producten en diervriendelijke producten. Wellicht doe je dit al, maar communiceer je dit niet duidelijk genoeg. Geef dit aan op jouw socials, signing en menukaart.

Gehaktballetjes in borrelschaaltje
Jonge mensen eten in restaurant

Delen van gerechten

Uit eten is een sociale aangelegenheid voor deze generatie. Zij houden van nieuwe, verrassende gerechten en staan open voor de wereldse keuken. Ze proeven graag verschillende gerechten door deze te delen. Kleine gerechten zijn dan ook erg populair onder Gen Z. 

Je hoeft niet meteen je hele menukaart om te gooien, maar geef je gasten de mogelijkheid om een maaltijd te delen of meerdere gerechten te bestellen in een kleinere portie.

Creëer beleving

Generatie Z ervaart veel tijdsdruk en gejaagdheid in hun leven en willen daar graag even aan ontsnappen. Dit doen zij door uit eten te gaan, even ontstressen. En het liefst samen met vrienden, want het sociale aspect is ook belangrijk. Zij vinden het prettig om in een informele omgeving te zitten waar ze een langere periode kunnen eten, drinken en kletsen. Creëer plekken waar je grotere groepen kwijt kunt die comfortabel kunnen zitten. 

In samenspraak met bovengenoemde punten, zoals een digitale menukaart, kleine gerechtjes om te delen en duurzame menu-opties creëer je een positieve beleving voor deze jongeren. Met als resultaat; een positieve review!

Lees meer verhalen

Jongeren eten in restaurant en bestellen via mobiel