78% van de restaurantbezoekers zoekt voorafgaand informatie op over het restaurant. Het is dus belangrijk dat je als horecaondernemer aanwezig bent op social media. Gewoonweg omdat jouw gasten daar ook te vinden zijn!

Dames zitten gezellig te eten in restaurant

Jouw online visitekaartje

Professioneel en uitnodigend, zo wil je dat jouw profiel eruit ziet. De sfeer en gastvrijheid die jouw gasten ervaren in jouw horecazaak, probeer je over te brengen via jouw social media. 

Maar hoe doe je dat? We geven je een aantal content tips zodat je direct aan de slag kan.

Persoonlijke Touch

Het is belangrijk dat gasten dezelfde sfeer en uitstraling online ervaren als tijdens een bezoek aan jouw horecaonderneming. Dit zorgt voor herkenbaarheid en authenticiteit. 

Maak het persoonlijk

De makkelijkste manier is om door jezelf en jouw personeel in beeld te brengen. Vertel waarom je deze zaak begonnen bent of laat jouw personeel iets vertellen over zijn of haar lievelingsgerecht. Zo bouw je een persoonlijke band op met jouw gasten.

Mooie sfeerbeelden

Daarnaast is het ook goed om mooie beelden te hebben van het interieur. Maak diverse foto’s vanuit verschillende hoeken van jouw zaak, zoom in op bijzondere details en maak sfeerbeelden van jouw gasten of tijdens een event. Uiteraard mogen smakelijke foto’s van gerechten ook niet ontbreken.

Uitserveren van gerecht in restaurant
Bord met gerecht met rundvlees

Promoties en acties

Social media worden voornamelijk gebruikt voor promotiedoeleinden. Maak hier slim gebruik van door in te spelen op speciale thema-avonden, weekspecials, feestdagen of events. 

Je kunt in de rustige wintermaanden bijvoorbeeld een wild-diner organiseren. Promoot dit event op jouw social media met een inschrijvingslink. Zo weet je precies hoeveel gasten je kunt verwachten.

Praktische informatie

Naast sfeer en promoties kun je ook praktische informatie delen. Denk hierbij aan (afwijkende) openingstijden of parkeergelegenheden rondom jouw restaurant. Zorg wel voor een goede balans, zodat het een aangename afwisseling is tussen beleving en informatie.

Menukaart laten zien aan gasten

Aan de slag met socials

We hebben je verschillende invalshoeken gegeven waarmee je aan de slag kunt gaan. Maar hoe begin je nu? En vooral belangrijk; hoe houd je het vol?

Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Begin met een planning van twee berichten in de week. Zorg voor relevantie in combinatie met terugkerende categorieën. Zo houd je het overzichtelijk en behapbaar.

Plan een paar weken vooruit, zodat je in een vrij uurtje alvast wat content kunt klaarzetten voor de komende periode. Of vraag jouw personeel om jou te helpen, vaak komen zij met verrassend ideeën. Daarnaast zorgt het ook voor meer betrokkenheid.

 

Terugkerende categorieën kunnen zijn:

  • Sfeerbeeld (restaurant, event, gerecht)
  • Favoriet gerecht van personeelslid
  • Kijkje in de keuken
  • Weetjes (over horecazaak, menukaart, personeelslid)
  • Gerecht uitgelicht van de menukaart
  • Weekgerecht/menu

Lees ook: 5 social media tips voor jouw horecazaak