Een eerste indruk is erg belangrijk. Niet alleen als je een horecazaak binnenstapt, maar ook op je socials. Goede foto’s zijn dan ook cruciaal! Want wist je dat zo’n 75% van de gasten hun keuze laat beïnvloeden door social media?

Laat de passie die je voor je horecazaak hebt zien in de content die je online plaatst. Professionele foto’s hoeven geen fortuin te kosten – met de juiste tips kun je als horecaondernemer zelf aan de slag. Hieronder volgen vijf tips waarmee je direct aan de slag kunt. 

Tip 1: Gebruik natuurlijk licht

Als je geen professionele fotostudio tot je beschikking hebt waar je het licht precies zo kan instellen als je wil, zorg dan voor natuurlijk licht in plaats van flitslicht. De flitser van je telefoon zorgt vaak voor harde schaduwen en kan een onnatuurlijk en onsmakelijk effect geven. Zoek een plekje bij het raam of zet het gerecht eventueel buiten. Ook hier geldt weer: geen direct zonlicht. Hiernaast fotograferen wij onze springrolls met krokante kip en sriracha

Tip 2: Compositie bepalen

Maak niet iedere foto vanuit dezelfde hoek, maar varieer hiermee. Een bovenaanzicht (flat lay) werkt goed voor borden met meerdere elementen, zoals hiernaast de fried rice met Korean ribs. Een 45-graden hoek is perfect voor gerechten die de hoogte in gaan, zoals burgers, taartjes, koffiekopjes of de sandwich brisket melt op de foto. Plaats het hoofdonderwerp daarnaast niet altijd precies in het midden, maar een beetje naar de zijkant of onderkant voor een dynamischer beeld. 

Tip 3: Aandacht voor achtergrond

Als je echt wil dat je gerecht opvalt, kies dan voor een rustige achtergrond. Kies een houten tafel, een marmeren aanrecht of een andere neutrale ondergrond om het gerecht te laten uitblinken. Met een minimale investering koop je een achtergrondje (een zogenaamde backdrop) met een print die je leuk vindt en past bij de uitstraling van jouw zaak. 
Je kunt spelen met verdere details op de achtergrond zoals bestek, kruiden of een servet (props). Gebruik eventueel de portretfunctie om ervoor te zorgen dat je gerecht scherp is en de achtergrond vaag. Alles met het doel om de focus te krijgen op hetgeen dat je wil laten zien: het eten. Hiernaast zie je onze zogenaamde open porchetta met heerlijk zacht en mals buikspek. 

Tip 4: Actie in de foto

Om je gerechten nog verser te laten overkomen, zorg je voor actie in de foto. Dat kan bijvoorbeeld door subtiel stoom toe te voegen aan een hete maaltijd die net geserveerd wordt. Daarnaast is het altijd fijn als je een collega hebt die als (hand)model wil spelen. Laat hem/ haar iets gieten zoals saus of in bijgaand voorbeeld de Vietnamese kippensoep. Je kunt ook een pizza aansnijden of een vork of glas optillen. Wanneer je dit trucje onder de knie hebt, zorgt dat voor extra levendige en aantrekkelijke foto's! 


Klik hier voor het recept van de Vietnamese Pho Ga.

Tip 5: Nabewerking

Dit is zeker geen aanmoediging voor een standaard filter over je foto's! Nabewerking kan er echter wel voor zorgen dat hetgeen waar het om draait beter uit de verf komt. Dat hoeft niet zo extreem als in dit voorbeeld, maar een kleine aanpassing in kleur, helderheid of contrast kan ervoor zorgen dat de foto er smakelijker uitziet. Het kan daarnaast zijn dat een deel van de foto niet geschikt is voor op internet of dat je je compositie (subtiel) wil wijzigen. Dit bereik je door de foto bij te snijden. 

Bonustip:

Plaats je mooiste foto als eerste in een carrousel op Instagram en voeg achteraf meer foto’s toe, zoals een detailshot of een actiemoment. Hiermee houd je je volgers langer geboeid.

Veel plezier met het vastleggen van heerlijke content! 🍔📷✨

 

Lees ook: Horeca en Social Media: Welke content deel je?